
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Local News Headlines 
 

• Return of IDPs and providing security are our priorities – Rahma (Sudan Vision)  
• 50 SAF and PDF demobilized (Al-Watan)   
• We do not know what America wants – Nafie (Al-Sahafa)  
• VP affirms government commitment to elections on schedule (Al-Watan)  
• Government rejects bilateral talks with JEM (Sudan Vision)  
• SPLA deploys military equipment along north-south border (Al-Wifaq)  
• NCP to protest exclusion from south-south dialogue (dailies)  
• Sudan to boost oil production to 600,000 bpd in 2009 (Sudan Vision)  

 
Websites/International Headlines 
 

• Sudan rejects one-on-one Darfur rebel talks (Reuters)  
• JEM still to determine its stance on Qatari initiative for peace in Darfur (ST) 
• SPLM withdraws officers from Sudan press censorship unit (ST)  
• Egypt deports 23 Darfuri to Sudan (ST)   
• Kenya says Sudan and Egypt want to monopolize Nile water (ST) 
• South-South Sudan dialogue begins in Juba (ST)  
• Sudanese authorities bar two newspapers for one day (ST)  

 

Media Monitoring Report Date 9 Nov 08 

www.unmis.org 

United Nations Mission In Sudan/ Public Information Office 

NOTE: Reproduction here does not mean that the UNMIS PIO can vouch for the accuracy or veracity of the contents, nor does this 
report reflect the views of the United Nations Mission in Sudan. Furthermore, international copyright exists on some materials and 

this summary should not be disseminated beyond the intended list of recipients. 

Address: UNMIS Headquarters, P.O. Box 69, Ibeid Khatim St, Khartoum 11111, SUDAN 
Phone:  (+249-1) 8708 6000 - Fax: (+249-1) 8708 6200 

UNMIS Media Monitoring Report  
9 Nov 2008  WWW.UNMIS.ORG 
 

http://www.sudantribune.com/spip.php?article29203


 Highlights 
 
 
 
 Local Arabic and English Language Press 
  
 
 Return of IDPs and providing security are our priorities - Rahma 
 
 
 
 
 

Sudan Vision reports Abyei Area Administration and its Legislative Council members were 
sworn-in yesterday. Abyei Deputy Chief Administrator Rahma Abdul Rahamn told the paper that 
IDPs return and security would be their priorities so that citizens can live in peace. Rahma 
pointed out that his administration would work for re-knitting social fabric and remove bitterness. 
He added that judges from Mujlad monitored the oath taking process for both executive and 
legislative organs for Abyei Administration. He explained that the administration received 
adequate resources from the Presidency to implement such priorities.  
He concluded  by stating that the new administration received a warm welcome from citizens 
who represent Misseriya and Dinka tribes in addition to all political forces in the area.   
 
50 SAF and PDF demobilized  
Al-Watan reports NSDDRC demobilized 50 personnel from SAF, PDF and other factions,
based on a permanent contract to serve as drivers in Saudi Arabia during the Haj (pilgrimage) 
season. 50 others from SAF, PDF and other factions would also be integrated during the 
coming days.  
According to Akhir Lahza newspaper, NSDDRC embarked on preparations to reintegrate a 
group of 2900 of the remaining demobilized Eastern Front’s elements by the end of the current 
year. Eastern Front’s forces have been integrated into the SAF and NISS. Director of the DRR 
Suaad Abul Raziq told SMC that authorities concerned have actually began integrating 1700 of 
the Eastern Front’s combatants in addition to 1200 SAF and PDF. The process is funded by 
various sources including UN. She said so far 1060 combatants have been integrated and the 
remaining target is 640. The second stage will target 1200 SAF and PDF elements.  
 
We do not know what America wants – Nafie  
Al-Sahafa states Presidential Assistant Nafie Ali Nafie said his party would hand over power 
through elections only. With regard to relations with US he said,” we do not know what the 
Americans want from us. But we will not do all that they want us to do and we will not give them 
Sudan’s oil at a cheap price”. “Sudan is interested in good relations with America and Europe. If 
the Americans are interested in Sudan’s oil then they should come and compete with others,” 
he added.  
 
VP affirms government commitment to elections on schedule  
Al-Watan reports VP Taha has reiterated Sudan Government’s rejection to ICC Prosecutor’s 
claims against President Bashir. Taha told Telesud TV which broadcast from France that 
Government is committed to hold elections on schedule. The interview also focused on regional 
and international issues, CPA, Abyei and ongoing efforts to achieve peace in Darfur.  
 
Government rejects bilateral talks with JEM 
Sudan Vision reports Sudanese government declared its rejection of bilateral talks with JEM to 
avoid the repetition of Abuja talks. NCP official Qutbi Al-Mahdi affirmed that the government 
would not accept JEM request for bilateral talks. "We will not accept because we had bad 
experiences in such kind of talks, and we will not repeat what happened in Abuja in creating 

2 of 6 Page 

UNMIS Media Monitoring Report  
9 Nov 2008  WWW.UNMIS.ORG 
 



 
 
 

new opponents" he added. Qutbi stated that the government is looking for a comprehensive 
solution and will not respond to a particular party because it is an endless process. He called on 
UN and the international community to isolate anyone who distances himself from the peace 
process. 
  

 
 

SPLA deploys military equipment along north-south border  

 
 
 
 

Al-Wifaq states it has learnt from sources that SPLA transported most of its sophisticated
military equipment to a north-south border area.  Although the sources have ruled out the step
could be an attempt to fight a war for early separation but they did not rule out that it has 
something to do with north-south border demarcation.  
 

 
 

NCP to protest exclusion from south-south dialogue  
 
 

Local dailies report NCP (Southern Sector) decided to formally protest to SPLM because of not 
being invited to participate in the south-south dialogue which kicked off in Juba on Saturday.  
  

 Sudan to boost oil production to 600,000 bpd in 2009 
 
 

Sudan Vision reports Sudan says its daily oil production will be increased next year, going from 
500,000 million barrels a day this year to 600,000 million barrels in 2009, an increase of 20 per 
cent.  Sudanese mining and energy minister who made the statement in Beijing did not say how 
Sudan would boost the production. Further he said that Sudan has no plan to join OPEC, saying
that Sudanese production is too small. 
Sudan’s exports of crude to China in the first nine months this year were around 205,000 bpd, 
steady to 2007 levels when they more than doubled from the previous year after the East 
African nation brought on-stream heavy, highly acidic crude Dar Blend crude.
Despite the minister’s projections of higher production next year, output on the Greater Nile 
project, where the key Nile Blend grade is produced, has fallen below 250,000 bpd, well off the 
325,000-bpd peak. 
 

Websites/International News Coverage 
 
Sudan rejects one-on-one Darfur rebel talks 
(Reuters) - Sudan today rejected a Darfur rebel group's calls for one-on-one negotiations, 
creating a stalemate in the early stages of a new peace push. The powerful rebel Justice and 
Equality Movement (JEM) demanded direct talks with Khartoum on Friday and said it would not 
go to a planned peace conference in Qatar, involving a large number of Darfur's fractured 
insurgent movements. 
 
But government officials on Sunday told state media they would not hold individual negotiations 
with separate groups and said they were determined to find a "comprehensive" solution to the 
five-year conflict. "We will not accept because we had bad experiences in such kind of talks," 
said Gutbi Al-Mahdi, a senior official from the ruling National Congress Party. 
 
JEM officials met a high-level Qatari delegation on the Sudan-Chad border on Thursday to 
discuss the plan. They rejected any Arab League involvement, saying the organization was 
biased, and said they would not go to a planned Doha conference because talks involving all 
Darfur's movements would be too cumbersome. But the rebel negotiators said they were still 
open to Qatar independently mediating negotiations with Khartoum. 
 
JEM still to determine its stance on Qatari initiative for peace in Darfur 
(Sudan Tribune website) — JEM reiterated it has not taken yet a definitive position on the 

3 of 6 Page

UNMIS Media Monitoring Report  
9 Nov 2008  WWW.UNMIS.ORG 
 



 

Qatari initiative to hold peace talks between the Sudanese parties in the six year conflict. 
However the rebel group said studying it. 

  
 
 
 

Qatari State Minister for Foreign Affair Ahmed Bin Abdalla Al-Mahmoud met with JEM chairman 
Khalil Ibrahim, in a location close to the border with Chad on November 6. The meeting 
discussed the initiative and JEM point of view over the talks. 

  

 
 
 
 

"Peace is our strategic choice but we should admit that the National Congress Party is not 
serious or ready to reach a political agreement on the issue," said Ahmed Hussein Adam, JEM
spokesperson, who added that a Sudan’s People Forum is best illustration of this lack of 
determination. 

  

 
 

The rebel spokesperson said JEM leadership had informed the Qatari minister of its support for
the role that the joint chief mediator, Dijbril Bassolé, has to play in the peace process. 

  

 
 

Despite the international and regional support, the Qatari government has failed to convince the 
rebel groups of its neutrality. 

  

 
 
 

Minister Al-Mahmoud informed the rebel chief that Qatar plans to organize a general conference 
for civil society and tribal chiefs. Khalil Ibrahim told the visiting official that JEM would not attend 
this first step of the talks but would consider its conclusions. 

  

 However he insisted that the final and decisive talks should involve only the warring parties, 
Adam said. 
 
SPLM withdraws officers from Sudan press censorship unit
(Sudan Tribune website) — The Sudan People’s Liberation Movement has withdrawn its 
officers in the National Security Service who work in the press department because it claims the 
activities of the section are anti-constitutional. 
 
In accordance with a peace agreement signed in 2005, the SPLM has appointed a number of its 
members in the National Security and Intelligence Services. The national security law is not 
upgraded to match with the interim constitution of July 2005 which calls for democratic transition 
in the country. 
 
The Vice President of Administration Board of Ajaras Al-Huriya Deng Kock who is also an
SPLM Member of Parliament told in a press conference yesterday in Khartoum that the SPLM 
had decided to withdraw its staff from the press and publications unit in the security service. 
 
The decision had been taken because the crackdown of the press and journalists is opposed to 
the spirit and the text of a peace deal concluded for peace and democracy in Sudan. 
 
Five daily newspapers are to organize a protest at the constitutional court next Tuesday to 
demand the abrogation of unconstitutional provisions in the national security and press laws.  
 
Egypt deports 23 Darfuri to Sudan    
(Sudan Tribune website) Egyptian authorities deported 23 Sudanese to Khartoum where they 
arrived handcuffed on Friday said a Darfuri rights organization today. The deportees, all from 
western Sudan region of Darfur, were arrested in El Arish of the Sinai Peninsula, not far from 
the Israeli border on August 26 this year. 
 
According to the Darfur Democratic Forum, they were transported to Cairo where they had been 

Page 4 of 6 

UNMIS Media Monitoring Report  
9 Nov 2008  WWW.UNMIS.ORG 
 



 

interrogated beaten and tortured before being handed them over to the Sudanese embassy 
which organized their departure to Sudan. 
  

 Kenya says Sudan and Egypt want to monopolize Nile water   
 
 
 
 
 
 

(Sudan Tribune website) Kenya on Friday accused Sudan and Egypt of attempt to monopolize 
Nile water resources and urged them to reconsider their position. Egypt and Sudan hold 
absolute rights to use 100 per cent of the river’s water under agreements reached in 1929 
between Egypt and Britain and in 1959 between Egypt and Sudan. The agreements prohibit 
Kenya, Uganda, Tanzania, Sudan and Ethiopia from implementing projects utilizing Nile water 
without prior permission from Egypt.  
  

 
 
 
 

Kenyan Water Minister, Charity Ngilu, criticized the rejection by Egypt and Sudan to endorse a 
Nile Water Basin Cooperative Framework (NWBCF) because it aims at guaranteeing water 
security for the upper riparian countries of the Nile basin. "We are being held back by Egypt and 
Sudan, but we are talking to them to reconsider their position," she said. 
  

 
 

The two countries refuse to sign the new agreement saying the NWBCF should not affect the 
rights given by the previous agreements to Egypt. 
  

 
 
 

Egypt and Sudan reject article 4 of the NWBCF which reads "Nile Basin states therefore agree, 
in a spirit of cooperation, not to significantly affect the water security of any other Nile Basin 
State”. 
  

 
 
 

They propose to replace it with another disposition reading "Nile Basin States therefore agree, 
in a spirit of cooperation, not to adversely affect the water security and current uses and rights 
of any other Nile Basin States”. 
  

 
 
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
      

The Nile Basin Initiative (NBI) was launched in 1999 to provide a framework to fight poverty and 
promote socio-economic development in the entire region. Its members are Burundi, 
Democratic Republic of Congo, Egypt, Eritrea, Ethiopia, Kenya, Rwanda, Sudan, Tanzania and 
Uganda.  
 
South-South Sudan dialogue begins in Juba  
(Sudan Tribune website) SPLM and eight southern parties today began political dialogue on
efforts to consolidate southern unity. 
 
The four-day meeting initially scheduled for 20 October, brings together the SPLM and all the 
member of the Alliance of South Sudan Political Parties (ASSPP) which was set up last June in 
Juba. 
 
The meeting is expected to discuss ways to combat tribalism and corruption and to address 
insecurity in the southern Sudan. Other issues on the agenda include the promotion of human 
rights, the protection of minority tribes in the South, empowerment of women in regional and 
national institutions, as well as the ICC indictment of the Sudanese president and its impact of 
CPA implementation. 
 
Sudanese authorities bar two newspapers for one day 
(Sudan Tribune website)— The Sudanese authorities banned Saturday the publication of two 
daily newspapers after a three-day strike to protest against press censorship and the arrest of 
journalists. Security said they were banned from publishing on Saturday because they didn’t 
inform the security apparatus of the move. 

Page 5 of 6 

UNMIS Media Monitoring Report  
9 Nov 2008  WWW.UNMIS.ORG 
 



 "They told us ’you didn’t inform us about your strike and... we’re taking the measure of stopping 
you for one day’," said Murtada Al-Ghali, the editor in chief of Ajras Al-Hurriya. Al-Ghali furthe

 

r 
said that the ban had initially decided for three days but the sanction was reduced for one day. 
 
On Tuesday November 4, Sudanese journalists began a 24-hour hunger strike and the Ajras Al-
Hurriya, Al-Maidan and Rayal Al-Shab newspapers halted production for three days, saying 
they could no longer accept government restrictions over editorial content. 
 
Al-Maidan and Ray Al-Shab newspapers are respectively belonging to the opposition Sudanese 
Communist Party and the Popular Congress Party. 
 
The three dailies plus two English language papers -- the Khartoum Monitor and the Citizen – 
are to stage a protest next Tuesday in front of the Constitutional Court requesting the revision of 
the press bill. 

We’re on the Web! 

See us at: 

www.unmis.org 

United Nations Mission In Sudan - Public Information Office 
Address: UNMIS Headquarters, P.O. Box 69, Ibeid Khatim St, Khartoum 11111, SUDAN
Phone:  (+249-1) 8708 6000 - Fax: (+249-1) 8708 6200 

Page 6 of 6  
UNMIS Media Monitoring Report  
9 Nov 2008  WWW.UNMIS.ORG 
 


